Psychosociale hulpverlening helpt als u lichamelijke of psychische klachten heeft die te maken hebben met bijvoorbeeld schulden, echtscheiding, werkeloosheid, rouwverwerking, gezinsproblemen, sociaal isolement, pesten op het werk of huiselijk geweld. Door deze klachten kunt u uw problemen niet zelfstandig oplossen. Samen met de psychosociaal hulpverlener onderzoekt u welke problemen er achter uw klachten schuilgaan.
Als we dat helder hebben, gaan we samen onderzoeken welk hulpaanbod het beste bij u past. En dat gaan we dan organiseren. Wij bemiddelen voor u bij de juiste instanties of wij verwijzen u door. We bespreken de voortgang met u, met de betrokken instanties of met andere hulpverleners. Stap voor stap krijgt u inzicht in uw problemen en leert u hoe deze problemen het beste kunt oplossen.
KlaarOver biedt ook hulp voor de langere termijn. Bijvoorbeeld als u het lastig vindt om:
- Sociale contacten te onderhouden.
- Dagelijkse activiteiten te plannen.
- Hulp te regelen bij uw financiën.
- In en buiten uw huis te bewegen.
Soms is er sprake van:
- Probleemgedrag.
- Concentratieproblemen.
- Cognitieve problemen, problemen met denken, horen en zien.
- Problemen met oriëntatie en overzichtsproblemen.
De eerste afspraak is een intakegesprek. Neemt u uw identiteitsbewijs en uw verzekeringspapieren mee? Daarna proberen we een beeld te krijgen van uw probleem en de hulp die het beste bij u past. Samen met u stellen we een plan op. Als het nodig is, overleggen we ook met uw huisarts en met andere hulpverleners. Dat doen we alleen als u daarvoor toestemming geeft.
U kunt KlaarOver Psychosociaal Werk vinden in het medisch centrum van Rotterdam Delfshaven. Hier ontvangen wij onze cliënten. Maar wij komen ook op huisbezoek als u dat beter uitkomt.
Onze hulp en begeleiding is tijdelijk. Wij lopen een tijd met u mee. Na ons traject pakt u zelf de regie over uw leven weer.
De kosten worden geheel of gedeeltelijk vergoed vanuit uw ziektekostenverzekering. Voordat wij beginnen met onze begeleiding, controleren we of uw verzekering de kosten dekt.
Als u een vergoeding krijgt via de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) of via een persoonsgebonden budget (PGB), dan loopt de administratie hiervan via de Sociale Verzekering Bank.
Kunt u niet komen? Zeg dan op tijd af. Tot 24 uur van te voren kunt u een afspraak zonder kosten afzeggen. Als dat niet lukt, moeten wij deze kosten helaas in rekening brengen. Deze kosten worden niet vergoed.